*

Tulitehoa.fi Asiaa energiatehokkuudesta ja kilpailukyvystä

Kaikki blogit puheenaiheesta Veroaste

Hyvinvointiyhteiskunnassa nettohyötyminen on tavanomaista

Tuoreessa Kanava -lehdessä avautuu emiritusprofesori Vesa Kanniainen esitelmöimään maahanmuuttopoliittisten näkemystensä ohella myös hyvinvointiyhteiskuntamme rahoituspohjasta - julkisen sektorin tuottamat yleishyödylliset palvelut  rahoitetaan hänenkin adekvaattien  käsityksensä mukaan pääosin verotuotolla, jota täydennetään tarpeen mukaan valtion budjettitaloutta tasapainottavalla lisävelalla :). 

Palkansaajain verotuksen kiristyminen on tulkintakysymys

Hallitus meni tekemään harkitsemattoman lupauksen olla kiristämättä palkansaajien verotusta  missään tuloluokassa. Tämmöisillä lupauksilla hallitus on sitonut omat kätensä. Lupaus estää verotuksen rakenteen mainittavat muutokset, sillä muutokset olisi tehtävä yksinomaan verotusta keventämällä mihin tuskin on varaa. Soten rahoituksen siirtyminen kunnilta valtiolle kuitenkin vaikuttaa verotuksen rakenteeseen tasaavasti, siis positiivisesti, jolloin jonkun verotus välttämättä pitemmällä tähtäyksellä kiristyy.

Suurin häviäjä energiatehottomuudessa on Verottaja

Suomi tuottaa energiansa energiatehottomasti ja suurin taloudellinen häviäjä energia tehottomuudessa on Verottaja.  

Näin tapahtuu, koska energiatehottomuus syö yritysten kilpailukykyä, heikentää vaihtotasetta sekä ulosliputtaa suomalaisia tuotantolaitoksia ulkomaille. Tällöin veroja maksetaan vähemmän, koska ostovoimaa kansalaisella on vähemmän.

Saamme enemmän verorahoilla kuin maksamme niitä (periaatteessa)

Lueskelskin tuossa aiemmin vertailua jenkkilän osalta, että mitä sitä veronmaksaja oikein saakaan niillä verorahoillaan. Tein huvikseni vertailun Suomeen (after-tax incomella löytää googlesta). Toki se otti huomioon vain tuloverot, eikä kulutus- ja omaisuusveroja, mutta silti. Suomessa saa ihan himskatisti verorahoille vastinetta (mm sen kaameasti julkisen sektorin roolia korottavan eläkejärjestelmämme takia). Tulonsiirtojen lisäksi kansaiaisille kustannetaan tieverkostoa ja muuta infraa... Tässä tullaan toki nopeasti siihen, että kulutusverot ovat iso osa kokonaisverotustamme.

Voiko kuntapäättäjiin luottaa?

Viime Talouselämä-lehti otsikoi toimittaja Seija Holtarin jutun soteprosessista "Sote kompuroi kuntaveroon". Jutussa epäiltiin, että jos sotemenot siirretään valtiolle voidaanko luottaa  kuntien vastaavasti alentavan omaa verotustaan. Ajatellaan, että on riski, että kuntapäättäjät varaavat jonkun äyrinpuolikkaan yleisiin kunnallisiin virkistysmenoihin jolloin veroaste kiristyy. Hallitus on kuitenkin luvannut, ettei veroaste kiristy soteuudistuksen johdosta.

Sote nostanee veroastetta

Uuden hallituksen tehtäväksi jäi soten ratkaiseminen. Kiistelyn kohteena on edelleen, kuinka sosiaali- ja terveyspalveluiden kustannukset katetaan. Kuka maksaa? Kuka ei maksa? Kuka maksaa enemmän?

Suomi on matkalla Pohjolan Epätoivolaksi - otetaan uusi suunta

Viime vuosien talouspolitiikka ei ole onnistunut nostamaan Suomea suosta. Oikeastaan on käynyt päinvastoin. Kasvu ei tupsahtanutkaan tyhjästä kuten demarit neljä vuotta sitten lujasti uskoivat. Sen sijaan nopeasti kiristyneellä verotuksella on kuihdutettu toivo talouden palaamisesta normaalille kasvu-uralle.

Harjoitettu talouspolitiikka on johtanut siihen, että yritykset eivät uskalla investoida eivätkä ihmiset uskalla tehdä isoja hankintoja, koska pelkäävät velkaantumiskierteen jatkuvan ja verotuksen kiristyvän entisestään.

Ei ole varaa olla kääntämättä kokonaisveroastetta laskuun

Kokoomuksen puheenjohtaja Alexander Stubb on useaan otteeseen sanonut, että Suomella ei ole varaa enää nostaa kokonaisveroastetta. Viimeksi hän toisti tämän Tampereella puoluevaltuuston kokouksessa. Olen ollut ilahtunut Stubbin halusta ja valmiudesta kääntää Suomen talouspolitiikan suuntaa. Suunnanmuutos tarvitaan nimittäin kipeästi.

Toimituksen poiminnat

Julkaise syötteitä